Monday 6 May 2013

Brownies Bidan Terjun (BBT)

Assalammualaikum w.b.t...

Uolls semua, PRU-13 amacam?? harapnya semua puas hati lah kan..hewhew puas ke tak puas ke kita terima dengan hati yang terbuka, mari sama-sama kita doakan kesejahteraan negara, keharmonian rakyat dan kedamaian buat semuanya...okay ekceli aku tak nak cakap pasal politik nie pun, apa yang aku nak post pasal orang dok kalut-kalut berdeborr hati tunggu keputusan PRU depan tv, Cik Titie pulak diseru mood KERAJINAN yang teramat sangat untuk buat brownies..HAHAHA rajin kan?? hurmmmm (makcik-makcik kalau nak buat calon menantu boleh sangat lah....) 

resepi ini diciplak, eh tak dipinjam, erm dipelajari dari..blog "DARI DAPUR AZITA ZAIN" http://rossitamz-kitchen.blogspot.com/search/label/Brownies

Bahan-bahan :

  • 125 gm mentega
    200 gm dark chocolate - saya guna cooking chocolate biasa je
    3 biji telur
    1 ½ cawan gula kastor
    1 camca teh esen vanilla
    1 ½ cawan tepung - diayak
    1/3 cawan serbuk koko - diayak
    2 cawan kekacang cincang (pilihan sendiri) - saya letak ½ cawan sliced almond + ½ cawan chopped walnut (disebabkan aku buat bidan terjun, barang semua takde, so aku guna kacang gajus untuk kuih raya mak aku tahun lepas punya..haha aku cincang2 jadi dadu then campur je dalam adunan..pun boleyhhh)
    gambar pun pinjam dari blog azita uh..haha sebab aku lupa nak hamik gambar

    Cara-cara :
    1. Panaskan oven ke 180 darjah Celcius. Sapu loyang 8"x11" dengan mentega. Alaskan dasarnya dengan baking paper, biarkan ada lebih di kedua2 hujung yang panjang.
    2. Masak mentega dan cokelat dengan kaedah double-boiler sehingga cair. Masukkan gula kastor dan kacau rata. Angkat magkuk dari air mendidih. 
    3. Tambahkan telur sebiji demi sebiji sambil dikacau rata. Tambahkan esen vanilla dan kacau lagi. 
    4. Masukkan pula tepung dan serbuk koko yang telah diayak. Kacau rata.
    5. Masukkan pula kekacang dan kacau rata lagi.
    6. Tuangkan ke dalam loyang dan bakar selama 30 minit.
    7. Biarkan sejuk sebelum dipotong & dihias dengan topping pilihan.

    Topping :
    • 1 cawan susu pekat manis
    • 50 gm serbuk koko
    • 50 gm mentega

    Semua bahan dimasak dengan kaedah double-boiler hingga larut dan pekat.


    okayyy dah siap.. senang kan rakan-rakan?? selamat mencuba.. sesuai dengan nama aku bagi BROWNIES BIDAN TERJUN sebab time tuh search time tuh terus nak buat, nasib lah bahan ada je kat rumah..cuma kekacang uh lah Cik Titie bedal je guna kacang gajus..kalau nak sedap maybe korunk boleh letak badam, coklat chip, siapa yang minat kismis mungkin juga boleh try..hehe rajin-rajinkanlah diri untuk mencuba ye ;)



    taraaaa ini lah hasil brownies bidan terjun Cik Titie, agak messy sebab sori lah ye, aku bukan orang seni so fail bab nak menghias lagi mencantikkan dan mengindahkan..yang penting masuk mulut sedap dan habis...(eh perasan terpuji diri sendiri pulak)

No comments:

Post a Comment