Monday 6 May 2013

BLUEBERRY CHEESE TART (BCT)

Assalammualaikum w.b.t...

Okay hari ni memang aku sangat-sangat perajin, sampai 2 entry sehari kan.. UOLLS tahu tak yang CIK TITIE bahagia sangat hari nie? rasa nak menjerit bagi tahu 1 dunia yang aku  BERJAYA buat BCT!!! Ya Allah, tuhan je tahu betapa gembiranya bila dibakar lepas tuh jadi. BCT ni my feveret seumur hidup okay, suka gilaxx lah..

Punca aku nak sangat belajar buat BCT ni disebabkan tak tahan dengan kesedapan dan ke-HARGA-an yang agak mahal jika dibeli ye...Mana larat beb, hari-hari nak beli BCT ni, pastuh kalau cukup satu takpe gak, ini tak lepas satu nak lagi lepas nak lagi nak lagi-lagi, lepas nak lagi-lagi nak berlagi-lagi-lagi (okay menangis cikgu bm aku kalau baca penggunaan kata ganda yang salah).

Cik Titie boleh dikatakan hampir hari-hari nak beli BCT ni dekat PUSAT PELAJAR, di FAKULTI EKOLOGI MANUSIA, fakulkti aku lettew...so tiba satu tahap aku merenung ke luar jendela..yang aku patut belajar buat sendiri. So, berbekalkan carian dari pakcik google aku terjumpa lah resepinya dari dapur azita..http://rossitamz-kitchen.blogspot.com/2011/02/resepi-dan-tips-cheese-tart.

Merenung ke luar jendela, memikirkan nak buat BLUEBERRY CHEESE TART (BCT)
                                           


Tart Crust / Shell

Bahan-bahan :
170gm marjerin 
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara :
  1. Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu. Jangan putar lama sangat.
  2. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu.
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh.
  4. Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar.
  5. Bakar pada suhu 170oC sehingga masak.

Nota :
Jika guna telur Gred B, buang sedikit putih telurnya untuk mengelakkan crust menjadi keras sangat.

Cream Cheese Filling 

Bahan-bahan :
250gm cream cheese 
50gm gula kastor / gula halus
1 biji telur Saiz B
½ sudu teh esen vanilla / esen lemon

Cara-cara :
  1. Putar cream cheese dan gula hingga berkrim.
  2. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi.
  3. Masukkan filling ke dalam kulit tat.
  4. Tuang cream cheese ke atasnya. Bakar selama 5 minit pada suhu 170oC. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar dalam seminit lagi.

Filling :
Blueberry, strawberry, kiwi, oren, dll.




gambar yang cantik diciplak dari blog kak azita uh..pinjam naaa




gambar lepas tart tuh dah dimasak, letak lah berapa banyak  filling mengikut perisa kegemaran anda 

lepas tuh, letak pulak cheese yang dah siap diputar tadi...

hiaslah atas ikut ke-kreatif-an anda ye, aku tak kreatif so  Cik Titie main tepek jatuh-jatuhkan je blueberry tuh..HAHA
aku punya tak cantik sebab ni pun bidan terjun gak, bekas nak buat tart tuh main bedal je yang kat rumah punya, korunk yang nak buat cantik-cantik, carilah bekas dia yang betol jangan ikut Cik Titie ea..

ini hasil orang kreatif,  kalau rajin buatlah macam ni.


YEAYYYYYYYY! wahai dunia dengarlah jeritan batinku, (eh over kan)....hehehe UOLLS inilah dia hasil BCT Cik Titie. Alhamdulillah yang paling menggembirakan hati Ayah aku puji okay, susah tau nak dapatkan pujian dia so bila dia puji lagilah gembira tak terkata. Jadi kepada anak-anak dara, eh mak dara pun boleh cubalah resepi ini, Serious senang gila, tak sampai setengah jam pun aku rasa..memula ingat susah bila dah buat senang bangat sihhh..hewhew SELAMAT MENCUBA RAKAN-RAKAN ;)


2 comments:

  1. boleh sangat..in shaa Allah sem depan xde aral melintang akan amek mgm so mana tahu boleh jd produk kan..hehe

    ReplyDelete